zaterdag 26 januari 2008

Opnieuw een tweedaagse

De opleiding geestelijke begeleiding kent in het eerste jaar drie trajecten:
- (wekelijkse) colleges aan het Titus Brandsma instituut
- (maandelijks) een tweedaagse met de kleine groep
- (in het eerste jaar) een achttal gesprekken met een geestelijk begeleider

Komende week ontmoeten we elkaar weer op Hydepark in Doorn voor de vijfde tweedaagse. Deze zal in het teken staan van mystiek.

“Denk je misschien dat ik een geestelijk leven heb?
Ik heb er geen, ik ben gebrek, ik ben stilte, ik ben armoede, ik ben eenzaamheid, want ik heb aan het geestelijk leven verzaakt om God te vinden en Hij spreekt luid in het diepste van mijn armoede…”

(Thomas Merton: In gesprek met de stilte)

Al eerder verwees ik naar het onzichtbare midden dat het geestelijk leven bepaald. Cassinanus verwijst naar dat onzichtbare midden bij het bouwen van een koepelgewelf. Eenzelfde vergelijking maakt de Franse schrijver Antoin St Exupery: 'Een kathedraal is iets heel anders en iets meer dan de som van alle gebruikte stenen; ze is architectuur en idee. Uit de stenen kan men geen begrip van de kathedraal afleiden; zij is het die de stenen door haar eigen betekenis verrijkt. De stenen zijn geadeld voor het doel waarvoor ze gebruikt werden.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten