zaterdag 8 september 2007

Begonnen


De opleiding Geestelijke begeleiding is van start gegaan met een tweedaagse (maandag 3 en dinsdag 4 september) op Hydepark en de eerste colleges op woensdagmorgen 5 september aan de School voor Spiritualiteit (Titus Brandsma-instituut te Nijmegen).
De kleine groep bestaat uit elf collega's: kerkelijk werkers, predikanten en een pedagoge. We kwamen bij elkaar op Hydepark, Doorn. De cursus werd geleid door Carine Philipse en Gideon van Dam. Een derde docent, Jan van der Linden, verzorgde twee inleidingen (
een beeldmeditatie over Abraham en een inleiding over het schrijven van een spirituele biografie).

We bespraken onze huidige persoonlijke spirituele praxis aan de hand van de vraag:
Hoe geef ik nu vorm aan mijn geloven/geestelijk leven/spiritualiteit?

Alle deelnemers boden
een schriftelijk verslag van de afgelopen twee weken.

Vervolgens deden we een
Emmaüswandeling: hoe waardeer ik mijn spirituele praxis?

Daarna gingen we aan de slag met de beelden die wij hebben bij ons pastorale werk: welk beeld van mij als pastor komt het dichtstbij mij verlangen?

De woensdagmorgen werd (in Nijmegen) besteed aan colleges van Kees Waayman over de woestijnvaders en Frans Maas over spiritualiteit. De groep die college volgt is veel groter, ongeveer 60 deelnemers van diverse pluimage: religieuzen, predikanten, priesters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten